Parfum cu miros de…consiliere

Ep.10

Temele pentru acasa -calvar pentru parinti si copii deopotriva

 

Buna ziua,dragi parinti! Pentru ca ne aflam intr-o situatie delicata avand in vedere pandemia declarata de OMS cu privire la coronavirus, este bine sa incercam sa ne protejam cat mai bine.

Asta inseamna sa tinem copiii in casa pentru mai mult timp si sa evitam locurile aglomerate.Pentru ca s-a trecut din nou pe cursurile online,ar fi bine sa nu-i uitam pe cei mici in fata televizorului tot timpul,neglijandu-si astfel obligatiile scolare.

   Educatia nu se face doar la scoala, ci si acasa.Asadar, pentru ca sunt convinsa ca au teme pentru acasa,m-am gandit sa dezbatem putin acest subiect: cand si de ce devin temele un calvar pentru copii,dar si pentru parinti.Desi sunt voci care afirma ca temele nu sunt necesare pentru ca ar pune presiune prea mare pe copil,sunt si specialisti in educatie care sustin beneficiile temelor,printre care si faptul ca ii ajuta pe copii sa-si fixeze informatiile invatate la clasa si ca ii pregatesc pentru o autonomizare a procesului de invatare. Mai mult decat atat, consider ca temele pentru acasa il responsabilizeaza pe copil.

   Dar temele pentru acasa ajung sa fie o provocare pentru copii si chiar pentru parinti. Este o sarcina care presupune responsabilizare,renuntarea la joc si relaxare in favoarea executarii unor sarcini ce solicita concentrarea atentiei,rabdare,intelegere,memorare. Copiii au nevoie sa inteleaga ca facutul temelor reprezinta o regula care trebuie respectata, iar incalcarea acestei reguli poate atrage dupa sine o consecinta.

   Pentru a dezvolta o rutina din facutul temelor,copiii au nevoie de sprijin. Asa cum v-ati sprijinit copiii inca de mici sa exerseze imbracatul,incaltatul,spalatul pe dinti,tot la fel procedam si in ceea ce priveste facutul temelor.

Este necesar sa-i amintim copilului ca are o tema de facut si sa-l sprijinim sa o realizeze.Atunci cand regula devine o rutina, se transforma intr-un comportament automat si nu mai este nevoie sa ii amintim copilului zilnic.Dar,asta poate dura chiar luni de zile, deci, fiti perseverenti! Multi dintre copii abia spre clasa a II-a sau a III-a reusesc sa-si finalizeze singuri temele, fiind sprijiniti doar daca au dificultati de intelegere a cerintelor temei.

Este de ajutor pentru copil sa ii validam emotiile de disconfort asociate acestor noi cerinte,spunandu-i ceva asemanator cu: “Da,observ ca iti pare dificil sa realizezi aceasta activitate.Inteleg ca vrei sa te mai joci.Insa este necesar sa faci aceasta tema, pentru a fi mai bine pregatit la scoala.Ulterior, te vei putea juca din nou.”

     Iata si alte sugestii menite sa va ajute:

  • stabiliti un program clar pentru teme;
  • faceti impreuna cu copilul un plan de teme;
  • creati un ambient prietenos pentru realizarea temelor;
  • Explicati-le ca este bine sa-si faca temele in liniste, departe de factorii perturbatori (tv,telefon,etc.);
  • motivati copilul prin acordarea de recompense (laudati-l,imbratisati-l,oferiti-i ceva dulce);
  • monitorizati activitatea copilului;
  • fiti un exemplu pozitiv (aratati-i ca si dumneavoastra aveti “teme” precum: menajul casei,stabilirea bugetului,respectarea responsabilitatilor de la munca);
  • ajuatati-l cand are nevoie.

Va doresc succes si va reamintesc sa respectati regulile pentru a pastra distanta la infectarea cu coronavirus.Evitati spatiile aglomerate si pastrati o igiena stricta! Este momentul sa petreceti timp cu copiii dumneavoastra si calitativ si cantitativ 😊!

   Cu drag,

Prof.consilier scolar,Rosca Lavinialearning at home